Att träna inför lopp

jun 9, 2019

Att träna inför lopp

För att komma i form inför ett lopp så är det viktigt att börja träna ungefär 5-6 månader i förväg. Träningen inför ett lopp bör främst omfatta intervallträning samt sprinterutbildning. Det är viktigt att träna upp musklerna samt förberedda kroppen på ett bra och hälsosamt sätt för vad som ska ske. Förutom muskler är det nödvändigt att bygga uthållighet. I ett lopp är det essentiellt att kunna hålla ut och hålla takten. Vidare är maten en annan viktigt aspekt som hör till den avsedda träningen.

Främst är det viktigt att veta att proteinintag är mycket viktigt efter träning eller maratonutbildning för att återställa muskelvävnaden. Så en måltid som innehåller ägg, mjölk, ost eller yoghurt hjälper till att stärka kroppen och förbereda sig för ett annat pass. Efter en längre tid är chokladmjölken rätt kombination av proteiner och kolhydrater som hjälper till att vitalisera kroppen. Några timmar efter ett maratonlopp måste man ge kroppen ett proteinrikt och lågt kolhydratintag för de kommande timmarna av träning. Det är också mycket viktigt  konsumera vätskor och bra livsmedel efter loppet för att ersätta den energi som förloras genom ansträngningen. Man kan välja mat och dryck specialdesignade för maraton ,som bananer eller apelsiner, torkad frukt eller honung.

När det gäller träning måste man vara realistisk och vara uppmärksam på uthållighetsnivå för att inte tvinga kroppen för mycket eller skada den. Här gäller det att börja med korta springpromenader och lättare pass för att sedan gradvist öka bägge. Detta vänjer kroppen vid rytmerna och gör den alltid redo för nya utmaningar. Vidare är det bra att försöka träna kroppen på samma terräng som loppet kommer äga rum just för att vara van vid att springa på respektive landområde. Det är även bra att minst en vecka innan loppet att springa på samma speltid som loppet för att synkronisera kroppen med maratonrytmen. Avkoppling är dock också en punkt som bör uppmärksammas. Det är viktigt att låta kroppen vila men även sinnet och psyket. Löparkalendern har en stor kalender där alla lopp som äger rum i Sverige visas och presenterar mer detaljerat.

Några grundregler

Innan man börjar bör man se över några grundregler. En medicinsk kontroll är otroligt viktigt  innan man börjar spring eller ens praktiserar någon annan sport i allmänhet. Detta är extra viktigt om man är ovan vid träning och är stillasittande för det mesta. Detta är grundläggande för att undvika att överanstränga kroppen och för att preventera potentiella olyckor och skador som kan ske. En annan regel är maten. Man bör följa ett visst kostschema och försöka hålla sig till den utan några fuskmåltider eller drycker. Detta kostschema bör göras i rådgivning med antingen en läkare eller någon utbildad och med erfarenhet inom detta ämne. Man bör aldrig försöka göra detta på egen hand då även detta kan leda till potentiella kroppsskador. Lika viktigt som att äta rätt är det att dricka rätt. Om man tränar så måste man få i sig en viss mängd vatten dagligen och detta är något man bör vara extra vaksam med ifall man tränar inför något och utsätter kroppen för fysiska förändringar. Dryck schemat bör göras i samband med kostschemat och även detta endast av en professionell med erfarenhet. Alla dessa scheman, både för träningen och kosten, är individuella och därför är det vitalt att alla görs för att passa ens kropp.