Förberedelser inför maraton

okt 16, 2019

Förberedelser inför maraton

För många är det en dröm, för andra något helt orealistiskt. För många är det målet med träningen. De 42 mytomspunna kilometrarna som soldaten Filippides i det antika Grekland sprang från staden Marathon till utkanten av Aten. Enligt uppgift sprang han för att meddela de styrande i Aten nyheten om ett viktigt slag som hade vunnits. Föga anade han att denna ansträngning skulle ligga till grund för miljontals människors tävlande och motionerande tusentals år senare.

Idag arrangeras det ungefär 800 maraton-lopp per år världen över. Sex stora städer har gått ihop och bildat vad som kallas World Marathon Majors. Dessa är Boston Marathon, New York Marathon, Chicago Marathon, Berlin Marathon, London Marathon och Tokyo Marathon.

Vad krävs då för att ta sig i mål? Ja, mycket träning, bra löparskor och en stark vilja. Vissa tar alldeles för lätt på uppgiften och tänker att de har klarat lopp på 5 eller 10 km utan problem och att det bara är att fortsätta så fast i lite långsammare takt. Det är det inte. Kroppen blir bra på det man tränar. För att orka 42 kilometer måste man ha sprungit längre sträckor även under sina träningsrundor än tio kilometer åt gången.

Mat och kläder

Kostintaget inför loppet är extremt viktigt. Ladda upp med massor av kolhydrater veckan innan loppet. Men spring inte de sista dagarna innan start. Träna hårt inför loppet men vila de sista 5-6 dagarna innan, på sin höjd gå ut på en enkel 5km-runda i lugnt tempo. Kroppen behöver alla krafter den kan ha till den stora dagen och skaderisken minskar om du inte anstränger dig.

Ett annat viktigt tips är att inte springa i nya kläder eller skor. Se till att du har skor som du är van att springa i och som inte riskerar att ge dig skoskav eller andra bekymmer. Här kommer också mängdträningen in. Du kanske inte riktigt känner om skon gör att du trampar aningen snett om du springer 5 km, men ett maraton är en helt annan historia och det är inte roligt att behöva bryta för att skorna gör ont. Ta även med dig diverse tillskott utöver det som erbjuds längs banan och fyll på med vätska och energi vid alla depåer där det erbjuds.

Oförutsägbart

Många kommer till start med en illusion om att klara en viss tid. Man tänker att man ska klara diverse varvtider eller kilometerpasseringar på ett visst klockslag. I ett maraton är detta dock svårt eftersom det är så oerhört långt och yttre faktorer kan påverka. Inte minst vädret. Börjar det ösregna efter 8 kilometer och blir halt eller om solen stiger och det plötsligt är 25 grader ute är saker du inte kan kontrollera på förhand. Inte heller om den där vaden eller knä-känningen du trodde att du blivit av med ger sig till känna halvvägs in i loppet.

Det är inte alls ovanligt att deltagare tvingas bryta eftersom de gått ut med ambitionen att klara en viss tid och tvingat kroppen att hålla det tempot för att sedan ta slut helt efter två eller tre mil. Så tipset från de erfarna löparna är alltid att bara satsa på att ta sig i mål och under loppets gång känna efter om det känns bra så att krafter finns för att öka i slutet.