Löpning för ett friskare liv

sep 15, 2019

Löpning för ett friskare liv

För många utav oss kan träning, och särskilt löpning upplevas som ett ansträngt enformigt sätt att träna. Men sanningen är att löpning ger överlägset flest hälsoeffekter och är förhållandevis enkelt att börja med. Det är ju egentligen bara ett par träningsskor man behöver för att komma igång. Under en längre studie kom forskare fram till att människor som löper i snitt 4 timmar i veckan under längre tid, riskerar hälften så stor risk att drabbas av till exempel cancer och hjärtsjukdomar. Vidare i studien kom man fram till att löpare lever i snitt 6 år längre än människor som inte löper.

Fördelarna

Att hantera vardagsstressen kan också bli lättare eftersom ett löppass kommer göra att din kropp drunknar i endorfiner, det ämnet som gör att vi upplever lycka och glädje. Inom modern psykiatri i Sverige föreslår man först fysiskt aktivitet till patienter som söker till vården för till exempel depression, innan man idag ens funderar på att skriva ut antidepressiv medicin. Ett ansträngande träningspass ger slarvigt uttryckt,  lika mycket “glädje” som ett lyckopiller.

Vi blir också mindre sjuka eftersom kroppen snabbt anpassar sig efter en fysisk ansträngning och blir bättre på att tackla otrevliga bakterier och virus kroppen inte vill ha. Löpningen blir därför ett naturligt och hälsosamt universalpiller mot många av våra sjukdomar idag.

Man kan också börja att löpa om man kanske vill se bättre ut till nästa års strand häng. Konditionsträning är den mest kaloribrännande aktivitet man kan ägna sig åt enligt aktivträning. Styrketräning i all ära, det är viktigt för att hålla musklerna i trim som man sedan använder i just löpning. Men det viktigaste är flåset man får i löpningen som är ett tydligt kvitto på att kroppen anstränger sig och således bränner energi.

Varför inte välja att springa ute i naturen, i ett motionsspår? Ofta innehåller dessa också både uppförsbackar och nedförsbackar vilket gör det mer varierade samt att det är få saker som slår den vackra naturen. Det känns knappt att några argument behövs för att styrka detta. Vi får ett lugn inom oss när vi inte möts av brummande bilar, blinkade ljus och saker som säger åt oss att köpa en viss produkt tillsammans med tillhörande trist betong.

Löpning är även bra för människor som redan är sjuka eller skadade. Ta artros till exempel, ledsjukdomen som gör att brosket mellan lederna tinar bort. Det viktigaste man kan göra är just fysisk aktivitet, som löpning – för att stärka upp de muskler som sitter runt leden. Det är ändå viktigt att lyssna på kroppens signaler ifall smärtan ökar, eller att man byter varierar sin träning mer.

Billig träning

Det är också billigt om man jämför med att skaffa ett gymkort. De allra flesta av oss har nog några gamla trötta träningsskor man kan börja springa i. Det är det enda som krävs! Dyra funktionskläder, hörlurar och liknande är aldrig något som är viktigt för träningen i sig. Det enda du behöver är viljan, samt förstå att din kropp kommer tacka dig, och du kommer tacka den när du blir äldre!