Löpning och bra löparskor

jun 15, 2019

Löpning och bra löparskor

Löpning är en bra och rolig motionsform som passar de flesta åldrar eftersom man kan anpassa distans och tempo efter sin egen takt. Dessutom gör det så att kroppens muskler stärks. Det har har även en positiv inverkan på vårt immunförsvar. Oavsett om man vill springa maraton eller tränar för att må bra så är det viktigt att välja rätt löparsko som passar för just dina fötter. I den här artikeln ska vi titta närmare på hur man väljer rätt löparsko och vad man ska tänka på om man vill börja löpträna.

Att tänka på vid löpträning

Om man vill börja löpträna är det viktigt att man väljer rätt typ av träningsupplägg. Går man ut för hårt från början finns det stor risk att man tröttnar eller rent av skadar sig. Man brukar säga att det dröjer ungefär fyra till åtta veckor innan man kommer igång ordentligt, därför är det viktigt att man har gott om tålamod och låter träningen ta sin tid. I början kan det räcka med att löpträna i ungefär tjugo minuter åt gången, två till tre gånger per vecka. Öka sedan successivt. När det känns bra kan man med fördel börja springa i intervaller eller lägga till lite backträning för att få en variation i träningen. Glöm dock inte bort att vila ordentligt mellan träningstillfällena, det är väldigt viktigt för att kroppen ska kunna återhämta sig ordentligt. Tänk också på att inte öka distansen för fort i början, även om allt känns bra. En ökning på högst tio procent varje vecka är en bra tumregel att förhålla sig till.

Välj rätt typ av sko

När man löptränar är det viktigt att man väljer rätt typ av sko eftersom det annars är lätt att man felbelastar sina leder. Vilken typ av sko man ska välja beror på många  faktorer som ens vikt, fotens valv och hur man belastar foten vilket är väldigt olika från person till person. Man kan antingen själv försöka ta reda på hur man belastar sin fot och vilken typ av löparsko man behöver, eller också besöka en affär med duktig personal som kan hjälpa en hitta rätt bland det stora utbudet. Det är oftast bättre eftersom de är vana vid att hjälpa folk att hitta skor med rätt passform.

Tips och råd

När det gäller löpning och löparskor finns det vissa saker som är bra att tänka på. Majoriteten av löparskorna är tillverkade för att användas på asfalt och grusunderlag, men springer man mycket i terrängmiljö bör man istället satsa på skor som är gjorda för den typen av underlag. Man kan också tänka på att även de bästa skorna slits ut efterhand, och man bör därför byta skor ungefär var tredje år oavsett hur ofta man använder dem. Skorna har nämligen en tendens att tappa sin form och många av sina fördelaktiga egenskaper med tiden. Det kan också vara tänkvärt att lägga lite extra pengar på att få en sko som passar ens fot perfekt. Då blir inte bara löpturerna skönare, det gör också att risken för skador minskar rejält.