Muskelseminarium i London

Idrottslärare jul 17, 2019

Muskelseminarium i London

När jag jobbade som idrottslärare blev jag väldigt intresserad av fenomenet muskler. Varför behöver vi muskler igång? Hur får vi det på bästa sätt?

När chansen kom till ett tre dagar långt seminarium i London så tog jag den direkt.

Seminariet hölls i området Paddington, i en gammal, pampig byggnad som tydligen varit något slags residens tidigare. Det blev hårdkörning direkt från start och det älskar jag, just teorin kring muskler och träning fascinerar mig. Första dagens föreläsningar var om just det.

Fakta kring muskler

Visste du att du har mer än 600 muskler i kroppen? Dessa muskler hjälper dig att röra dig, lyfta saker, pumpa blod genom din kropp och till och med hjälpa dig att andas.

När du tänker på dina muskler tänker du förmodligen mest på de du kan kontrollera. Dessa är dina frivilliga muskler, vilket innebär att du kan kontrollera deras rörelser. De kallas också skelettmuskler, eftersom de fäster sig vid dina ben och arbetar tillsammans med dina ben för att hjälpa dig att gå, springa, plocka upp saker, spela ett instrument, kasta en baseball, sparka en fotboll, styra en gräsklippare eller cykla. Musklerna i munnen och halsen hjälper dig till och med att prata.

Att hålla dina muskler friska hjälper dig att kunna gå, springa, hoppa, lyfta saker, sporta och göra alla andra saker du älskar att göra. Att träna, få tillräckligt med vila och äta en balanserad diet hjälper till att hålla musklerna friska för livet. Friska muskler låter dig röra dig fritt och hålla kroppen stark. De hjälper dig att njuta av roliga aktiviteter. Och de hjälper dig att göra de andra (inte så roliga) saker du måste göra, som att bädda sängen, dammsuga mattan eller klippa gräsmattan.

Starka muskler hjälper också till att hålla lederna i god form. Om till exempel musklerna runt knäet blir svaga kan du ha större benägenhet att skada knäet. Starka muskler hjälper dig också att hålla balansen, så det är mindre troligt att du halkar eller faller. Dessutom, de aktiviteter som gör dina skelettmuskler starka hjälper också till att hålla hjärtmuskeln stark.

Olika typer av muskler har olika jobb

Skelettmusklerna är anslutna till dina ben genom starka “snören” av vävnad som kallas senor. När musklerna dras samman drar den på senan, som gör att benet rör sig. Ben är anslutna till andra ben av ligament, som är som senor och hjälper till att hålla ihop ditt skelett. Släta muskler kallas också ofrivilliga muskler eftersom du inte har någon kontroll över dem.

Släta muskler arbetar i ditt matsmältningssystem för att transportera mat i kroppen och skjuta avfall ur kroppen. De hjälper också till att hålla ögonen fokuserade utan att du behöver tänka på det. Visste du att ditt hjärta också är en muskel? Det är en specialiserad typ av ofrivillig muskel. Den pumpar blod genom kroppen och ändrar hastighet för att hålla jämna steg med de krav du ställer på den. Det pumpar långsammare när du sitter eller ligger, och snabbare när du springer eller spelar sport och dina skelettmuskler behöver mer blod för att hjälpa dem att göra sitt arbete.

Nästan alla har haft ömma muskler efter att ha tränat eller arbetat för mycket. En del ömhet kan vara en normal del av hälsosam träning. Men i andra fall kan musklerna bli ansträngda. Du kanske lyfte något som var för tungt och musklerna i armarna var sträckta för långt. Att lyfta tunga saker på fel sätt kan också anstränga musklerna i ryggen. Detta kan vara mycket smärtsamt och kan till och med orsaka en skada som håller i länge och gör det svårt att göra vardagliga saker.

Senorna som kopplar musklerna till benen kan också ansträngas om de dras eller sträcks för mycket. Om ligament är sträckta eller dras för mycket, kallas skadan en stukning, de flesta känner till smärtan i en stukad fotled.

Muskler

Kontaktsport som fotboll, fotboll, hockey och brottning kan ofta orsaka belastningar. Sport där du tar tag i något (som gymnastik eller tennis) kan leda till påfrestningar i handen eller underarmen. All denna information ville jag bearbeta kvällstid så jag var tråkig och umgicks inte med de andra som gick ut på middag och drink.

Kvällsaktiviteter

Eftersom jag aldrig varit i London tidigare så passade jag på att promenera mycket för att upplev staden och känslan. Just att promenera är ett fantastiskt sätt att uppleva nya städer, dessutom får man motion. Vet inte riktigt hur många mil jag gick under mina dagar där men det kändes i kroppen, skönt!

Hyde Park och alla områden runt där blev en verklig favorit, Bayswater var mysigt också eftersom det var mycket öppet där under sena kvällar. Väl hemma på hotellrummet så avstod jag en öl i baren med de andra. Unnade mig långa bad och att bara slöa i sängen. Jag gjorde som vanligt och kollade roliga djurfilmer och spelade lite frågesport och spelsida med massa blandade spel. Det slutade ofta med att jag somnade med mobilen eller surfplattan i handen.